چرا مردان از پوشیدن کفش پاشنه­ بلند خودداری کردند ؟

 

در رابطه با این سوال که چرا مردان از پوشیدن کفش پاشنه­ بلند خودداری کردند ؟ الیزابت سمنهاک مربی ارشد موزه کفش باتا در تورنتو می­گوید : پاشنه ­بلند قرن­ها در سراسر شرق بخصوص ایران به عنوان کفش سوارکاری استفاده می­شد که مردان سوارکار برای ایستادن و کشیدن کمان و تیر­انداختن نیاز به کفش­ هایی با پاشنه ­های محکم داشتند که پاهای آن­ها را به خوبی بر رکاب اسب نگه دارد .

در اواخر قرن شانزدهم ، شاه­ عباس اول بزرگترین سوراکار نظامی در جهان بود ، او مایل بود روابط خود را با حاکمان اروپای غربی ایجاد کند تا با کمک آن­ها دولت عثمانی را شکست دهد .

 

شاه عباس اول

از اینرو دیپلمات خود را به اروپا فرستاد . در آن زمان مردم اروپا شیفته فرهنگ ایران بودند ، با دیدن دیپلمات ایرانی با کفش­ های پاشنه ­بلند  شیفته چنین کفش­ هایی شدند ، به همین­ جهت کفش هایی به سبک فارسی با شور و اشتیاق توسط اشراف طلبان به تصویب رسید .

 

 

کفش پاشنه بلند مردانه

 

که در اروپا وجه تمایزی شد برای تفاوت مردمان غنی و فقیر ، و کسانی که میخواستند خود را طبقه اشراف معرفی کنند از کفش­های پاشنه­ بلند استفاده می­کردند  ولی بدلیل خیابان ­های پر از گِل­ و­لای اروپای قرن هفدهم کفش­ های پاشنه­ بلند هیچ ارزش و اعتباری در بین عموم نداشت و همچنین در بین مردمان اروپا که اکثراً مشغول به کار کشاورزی بودند استفاده از این کفش ­ها  برای آنها سخت بود .

اوج محبوبیت کفش پاشنه ­بلند مردانه

بعدها لویی چهاردهم فرانسه محبوبیت کفش پاشنه ­بلند را به اوج رساند . او  به علت قد کوتاهش که یک متر و 63 سانتی متر بود مجذوب این کفش­ها با پاشنه­ های 10 سانتی­متری شد و با این کفش­ها احساس قدرت بیشتری میکرد و همچنین علاقه زیادی به کفش های با پاشنه های قرمز داشت در واقع رنگ قرمز پاشنه کفش نشانگر جایگاه طبقاتی دارنده کفش بود زیرا ساخت آن رنگ­ها گران تمام می­شد و رنگ قرمز به نوعی جنگاوری و رزم ­آور بودن فرد را نیز نشان می­داد  ، که فقط اعضای دربار حق استفاده از چنین کفش­ هایی را داشتند.

 

 

کفش های پاشنه قرمز لویی چهاردهم

 

فروشگاه اینترنتی جیوری شما را به ادامه این مقاله دعوت میکند

پوشیدن کفش پاشنه ­بلند در آن زمان اینقدر مورد علاقه مردم اروپا قرار گرفته بود که حتی مردان قد بلند نیز از این کفش­ها استفاده می­کردند و همچنین زنانی که علاقه­ مند به تیپ و استایل مردانه بودند علاوه بر کوتاه کردن موهای خود به سبک مردان شروع به پوشیدن این نوع کفش ­ها کردند که در این زمان بود که کفش پاشنه ­بلند وارد دنیای اکسسوری زنان شد .

 

البته ابهاماتی در این مسئله هست به علت اینکه اولین نمونه ضبط شده از کفش پاشنه­ بلند که توسط یک زن پوشیده شده است بنام کاترین دی مِدیچی در قرن شانزدهم میلادی بود  که او حدود 150 سانتی متر قد داشت و برای اینکه در روز عروسی خود قد­بلند تر بنظر برسد از کفش­های پاشنه­ بلند استفاده کرد .

 

کاترین دی مِدیچی

 

بعدها به علت جنبش روشنفکری  ، مردان به سمت لباس­های کاربردی ­تر رفتند و حتی اشرافیان شروع به پوشیدن لباس­ های ساده تر کردند که این آغاز تغییر نگرشی بود که به عنوان یک مرد کفش ­های پاشنه ­بلند را کنار گذاشتند و حتی دیگر به سمت جواهرات و لباس های با رنگ ­های روشن نمی­رفتند و تقریبا با این اصول کم کم اختلاف لباس پوشیدن بین جنسیت ها به مرور آشکار شد .

 

جنبش روشنفکری

نکاتی برای پوشیدن کفش­ های پاشنه ­بلند

فروشگاه اینترنتی جیوری پیشنهاد می­کند برای پوشیدن کفش­ های پاشنه­ بلند بهتر است در زمان­هایی که پیاده ­روی شما محدود است  و همچنین در موارد خاص مثل مهمانی و عروسی از این کفش­ها استفاده کنید.  تا فشار کمتری به پاها و ستون فقرات شما وارد شود  .

در ادامه نکاتی را که برای خرید یک کفش پاشنه­ بلند باید درنظر بگیرید عبارت است از :

1-پاشنه کفش باید کمتر از 5/2 سانتی متر باشد .

2- پاشنه پهن فشار کمتری را در قسمت جلوی پا دارد .

3- شکل و عرض کفش باید به اندازه پاهای شما باشد .

4- پنجه کفش کمی پهن باشد.

5-  دارای کفی نرم و راحت باشد.

 

درمانی برای بهبودی کف پا بعد از پوشیدن کفش پاشنه ­بلند

فروشگاه اینترنتی جیوری پیشنهاد می­کند برای درمان درد پا بعد از پوشیدن کفش ­ پاشنه ­بلند یک توپ تنیس را در قوس کف پای خود بخصوص در قسمت جلو پا قرار داده و بصورت دورانی آن را حرکت دهید. اینکار روی بافت نرم برای تسکین درد و سفتی کف پا انجام میشود .

 

 

درمان با توپ تنیس

 

 

بعلاوه در کنار آن می­توانید در کف پاهای خود از یخ استفاده کنید ، این روش می تواند تاثیر زیادی در کاهش درمان درد کف پا داشته باشد . در این حالت به پاها استراحت داده میشود و هر بار به مدت 15 تا 20 دقیقه پاها در یخ گذاشته شود .

 

 

درمان با یخ

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

*

code